For eksempel viser noen personer som har denne diagnosen liten sosial interesse og virker å være «i sin egen verden». Mens andre gjerne vil være i sosial aktivitet, men de strever med å tolke sosiale situasjoner og gjensidig kommunikasjon. Noen har lite språk og generelle vansker med å lære, andre har avansert språk og normale intellektuelle evner.
Diagnoseklassifikasjon
De to mest kjente diagnoseklassifikasjonene som benyttes i Europa og Nord-Amerika er ICD-10 og DSM-5.
ICD-10
I Norge og resten av Europa brukes diagnoseklassifikasjonen International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems, 10th Revision (ICD-10) (World Health Organization, 1990). Her kalles diagnosegruppen for «gjennomgripende utviklingsforstyrrelser» og inkluderer følgende diagnoser:
- F84.0 Barneautisme(infantil autisme)
- F84.1 Atypisk autisme (brukes når personen har autistiske trekk, men ikke tilfredsstiller kriteriene forbarneautismeellerAspergerssyndrom)
- F84.2 Retts syndrom (genetisk sykdom som gir autistiske trekk og bare rammer jenter).
- F84.3 Disintegrativ forstyrrelse (tilstand hvor barnets utvikling er normal de første 1–3 leveårene for så å bli drastisk forverret, med betydelig tap av ferdigheter)
- F84.4 Forstyrrelse med overaktivitet forbundet med psykisk utviklingshemming og bevegelsesstereotypier (brukes lite i Norge)
- F84.5 Aspergers syndrom
- F84.8 Andre spesifiserte gjennomgripende utviklingsforstyrrelser (brukes lite i Norge)
- F84.9 Uspesifisert gjennomgripende utviklingsforstyrrelse
DSM-5
DSM-klassifikasjonen er dominerende i forskning og brukes i klinisk praksis i Nord-Amerika. I Diagnosticand Statistical Manual of Mental Disorders, 5th Edition (DSM-5), som kom i 2013, er undertypediagnosene fjernet og erstattet av fellesbetegnelsen «autismespekterforstyrrelser» (AmericanPsychiatric Association, 2013; American Psychiatric Association, 2000).
Når en autismediagnose stilles på grunnlag av DSM-5, skal følgende opplysninger spesifiseres:
- Symptomenes alvorlighetsgrad på en skala fra 1 til 3
- Om personen har utviklingshemming (IQ under 70) eller ikke
- Om språkforstyrrelse er til stede, og i så fall hvilket språklig nivå personen er på
- Kjente medisinske og genetiske tilstander
- Andre utviklingsforstyrrelser og psykiske lidelser
- Om katatoni (langvarige perioder med motoriskubevegelighet) er til stede.
Hensikten med spesifikasjonene er å fange opp variasjonen innen autismespekteret og gi mer presise beskrivelser av tilstanden.
Nåværende praksis i Norge
Selv om ICD-10 fortsatt brukes i Norge, er tankegangen bak DSM-5 for lengst tatt inn i klinisk praksis her i landet, og begrepet «autismespekterforstyrrelser» har vært i bruk lenge. Den nye ICD-versjonen, ICD-11, ble offentliggjort i 2019 og vil etter hvert bli tatt i bruk i Norge (World Health Organization, 2018). Der samsvarer både diagnosenavn og diagnosekriterier med DSM-5. Autisme klassifiseres fortsatt somen psykiatrisk diagnose i ICD-11.
Kilde: K. Paulsrud, A. Drangsholt, B. Surén et al. Tjenester til personer med autismespekterforstyrrelser og personer med Tourettes syndrom. NOU 2020-1
C-APROM/NO/Sle/0124 Oktober 2024